Knäckebröd

Sitter och pluggar för fulla muggar men börjar tappa konsentrationen så tänkte att jag kunde blogga ett inlägg innan jag fortsätter.

I förrgår hade mamma lite kompisar hemma. Då fick hon ett recept av Mia på knäckebröd. Jag testade att baka dem igår och de var både smidiga/enkla och riktigt goda. Speciellt om man gillar frön. Typ stekta pumpa kärnor med salt. För lite åt det hållet smakade de.


Det blir ca 20 bitar knäckebröd av en portion.

Du behöver ett bakplåtspapper, bunke, slickepott, mätredskap och plåt.

Blanda samman:
*2dl majsmjöl
*1dl solrosfrön
*1dl skalade sesamfrön
*½dl krossade linfrön (jag tog hela då det var det ända jag hade hemma - det smakade lika bra)
*½tsk salt

Rör i:
*½dl rapsolja
*2½dl kokande vatten

Detta blir en lös smet som du breder ut tunt på hela plåten

Sporra eller skär så många bitar du vill ha
Strö flingsalt över (inte för mycket), (Jag tog lite vanligt salt)

Grädda mitt i ugnen i 60-70minuter i 150 grader.

Ta ut, låt svalna och bryt bitarna.


+ i kanten är att de är glutenfria för er som har gluten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0