Piroger med fyllning av ost och skinka

Här kommer de mumsiga pirogerna jag pratade om. Perfekt mellanmål om man är trött på mackorna.

Pirog med fyllning av ost och skinka

Ingredienser (6st små piroger)

1 st smördegsrulle

Fyllning

6 st skinkskivor
1 dl ost riven
1 msk senap
1 msk ketchup
1 msk creame fraiche
1 krm pizzakryddor
0,5 krm svartpeppar

Pensling

1 st ägg

Gör så här

  1. Hacka skinkan (gärna rökt, jag använder smörgåspålägg) och riv osten (valfri, mild eller smakrik efter smak)
  2. Blanda skinkan, osten, creame fraichen, senap (gärna dijongsenap)ketchup och kryddor. Blanda ihop till en röra.
  3. Rulla ut smördegsrullen och dela i 6 fyrkantiga bitar eller ta ut 6st rundlar eller som jag använd pirog formar i lagom storlek ca. 10.5 cm i diameter.
  4. Med pirogform: Ta ut rundeln och lägg den i formen, lägg på lite fyllning, ev. pensla lite ägg runt kanten och tryck ihop formen, lägg pirogen på en ugnsplåt.
  5. Utskurna fyrkanter eller rundlar: Lägg lite fyllning på en sidan, pensla ev. lite ägg runt kanten och vik ihop degen kant mot kant, tryck ihop kanten med en gaffel och lägg pirogen på en ugnsplåt.
  6. Hit kan man förbereda och bara lägga en plastfolie över pirogerna tills det är dags att gräddas.
  7. Sätt ugnen på 200-225 grader. Penlsa pirogerna med ägg. Stick ev. något hål i degen på ovansidan. Grädda tills de får vacker gyllene färg ca. 12-17 minuter.
  8. Tips! Om du får lite deg över så gör lite mönster på pirogerna ex. blomma, blad. Man kan över göra mini piroger med marmelad i ex. aprikosmarmelad.
  9. Servera med lite sallad till förrätt. Alt. lättare lunch men då räcker det nog bara till 2 personer.

Ps. Jag tog lite mindre än helften av senapen då jag inte är  något stort fan av senap och senapen ger väldigt mycket smak. Och jag kände smaken av senap i alla fall. Så jag tycker absolut det räcker med helften om du inte är senapsgalning ;)


Kommentarer
Postat av: Linn

Kul att du bloggar! Fortsätt så :D

2012-03-18 @ 19:47:07
URL: http://hemförsäkringidag.se
Postat av: Astrid

Megafin blogg! Hur ofta brukar du uppdatera den?

2012-09-12 @ 11:25:09
URL: http://allaprivatlan.se
Postat av: Rebecka

Måste säga att jag verkligen uppskattar din blogg. Tyvärr verkar jag inte kunna prenumerera på din blogg via BlogLovin' och jag undrar vad jag gör för fel. Är det någon annan som också har problem med att prenumerera på den här bloggen?

2012-10-12 @ 11:10:05
URL: http://allasmslan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0