Duschen

Bloggen har vari helt konstig idag. Först kunde jag inte uppdatera och sedan kom jag inte ens in på den. Vet inte vad det varit för fel. Men men.. Nu funkar det ju igen alla fall.

Har nyss ätit kvällsmat (fruktsallad med rabarber i, mamma var ute och plockade de första innan, sjukt gott ihop med youghurt) och gått en promenix med mamma och hunden. Var fint väder till och med ju. Vart är regnet som de lovade? Så himla skönt att det är åt andra hållet för en gångs skull. Annars brukar de alltid lova sol men det blir molningt eller regn.

Det är sista 3:3 festen imorgon. Det kommer bli sjukt kul. Jag bara längtar. Vet bara inte vad jag ska ha på mig ännu? Hmm.. Det står still där uppe. Men jag vet alla fall hur jag ska ha håret. Så de e löst alla fall. Nu ska jag strax hoppa in i duschen och bli ren och len. haha! Och ska nog till óch med göra ett fotbad så fötterna blir babymjuka med. Så är jag riktigt nice imorgon sen (förhoppningsvis). Jag har tid med det ikväll med. Fotbadet då. För då kan jag sitta och plugga samtidigt. Det är bara sådana saker jag hinner med just nu. Saker som jag kan göra samtidigt som jag pluggar. Men snart..snart är det över!

Fresten brödet innan blev gott faktikst. så här kommer receptet.
Dinkellimpa med Hallon och vanilj

  • 2 dl nakenhavre eller fiberhavregryn
  • 6 dl dinkelmjöl
  • 1/2 dl krossat linfrö
  • 1 dl torkade, hackade aprikoser
  • 1 dl hackad mandel
  • 2 tsk bikarbonat
  • 2 nypor flingsalt
  • 3 dl lättyoghurt vanilj
  • 1 dl vatten
  • 1 dl hallon, färska/frysta
  • 1 msk kanel
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 msk kallpressad rapsolja + lite extra att smörja formen med.

Börja med att sätta ugnen på 175 grader. Blanda samman alla torra ingredienser i en bunke. Rör sedan ner vaniljyoghurt, hallon, vatten och rapsolja. Blanda väl. Smörj en limpform med lite rapsolja. Häll över smeten/degen. När man bakar på dinkel är degen kladdig. Det ska den vara. Då blir brödet saftigt. Grädda brödet i formen längst ner i ugnen i ca 1 1/2 timma. Ta ur brödet och låt det svalna på galler. Perfekt att frysa in i skivor och ta fram som nybakt varje frukost.


fast jag ändrad om en hel del i receptet men jag slår vad om att det är absolut lika gott om inte godare om man har alla ingredienserna.




 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0